Buket Durus, docent techniek bij ROC van Amsterdam

MBO

Vanuit het ROC was de hulpvraag voor de collega’s in Bussum voornamelijk het stukje meedenken, structuur en het organiseren. Wij werken met een klein aantal collega’s op de locatie in Bussum waar wij een heleboel studenten lesgeven en begeleiden. Op de locatie was er o.a. gebrek aan materiaal, andere professionals, collega’s en enkele omstandigheden dat invloed had op het functioneren.

Zelf ben ik dit jaar gestart in Bussum en ben ik ingezet voor het verzorgen van twee AVO-vakken voor verschillende studenten. Daarnaast werd ik taalassessor en ging ik ook over de examentaken. Loop van het jaar heb ik mij gemengd in de mentortaken en deel ik nu samen met een collega de mentortaken over een aantal groepen. Ik ben als enige AVO-docent werkzaam waarbij ik te maken had met een pittige doelgroep. Daarnaast had ik ook nieuwe taken en ik begon letterlijk bij nul, gezien de omstandigheden op de locatie.

Ik had vooral behoefte om te sparren over het lesmateriaal en over de nieuwe examentaken met een (AVO-)docent, meedenken in het kader van differentiëren (groot niveauverschil, gedrag en leerproblematiek, studenten die de taal amper spreken) en een stukje begeleiding, ruimte en aandacht voor mijn functioneren als nieuwkomer + nieuwe taken. Wanneer ik te maken had met iets wat zich voorspeelde, een probleem of een hele simpele vraag, stond ik er in mijn eentje voor. Veel mailen en bellen schoot ook niet altijd op.

Halverwege het jaar ben ik in contact gekomen met PIOS, waarbij er eerst met mij individuele gesprekken zijn gevoerd. Hierin had ik de ruimte om mezelf kwetsbaar op te stellen en duidelijk aan te geven tegen welke beperkingen ik aanliep. Vervolgens is dit goed opgepakt en is er geïnventariseerd wat er mogelijk nodig was en wat voor mij het beste zou werken. Ik vond dit erg prettig, omdat er goed geluisterd en gekeken werd naar de specifieke hulpvraag. Ik werd volkomen begrepen, gestuurd, gemotiveerd en kreeg ik veel positieve reacties over mijn huidige functioneren, wat mij erg goed heeft gedaan.

Ik kreeg vervolgens een professional als ”maatje/begeleider” toegewezen met wie ik mijn individuele hulpvraagjes kon oplossen. Het koppelen van een professional was erg efficiënt en verhelderend. Ik heb hier veel aan gehad. Het was ook precies wat ik nodig had in die tijd, namelijk iemand (in dit geval was het ook een AVO-docente) met wie ik kon sparren, afstemmen, bespreken, nadenken en werkzaamheden kon ondernemen. De communicatie was erg top. De hoofd van PIOS heeft mij een aantal keren bezocht en contact opgenomen over het hoe gaat en wat zij nog meer voor mij konden betekenen. Ook andere collega’s van PIOS waren erg aanwezig (letterlijk en figuurlijk), waarbij ik veel dingen heb kunnen inzetten, zoals extra begeleiding Nederlands voor studenten die de taal niet zo goed spreken en die net niet met de groep mee konden. Ik had op allerlei manieren contact, het was erg laagdrempelig, er was geen goed of fout, er was aandacht en ruimte, maar vooral ook betrokkenheid en een zeer positieve medewerking.

Hierom kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met PIOS en dat ik graag de samenwerking en het contact wil voortzetten in het nieuwe schooljaar. PIOS is zeer nuttig en onmisbaar voor een betere onderwijs in deze complexe, gevarieerde en uitdagende maatschappij.

Meer weten over ondersteuning leerkrachten/docenten?

Lees meer

Meer weten over mentorentraining?

Lees meer